Logopedia, Logorytmika, Neurologopedia

Terapia logopedyczna to proces oddziaływań mających na celu zdobywanie umiejętności nadawania i rozumienia mowy, a także komunikacji, czyli wymiany informacji pomiędzy użytkownikami języka.  

Terapia neurologopedyczna ukierunkowana jest na likwidowanie zaburzeń mowy i komunikacji spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego. 

Główne zadania logopedii: 

  • profilaktyka zaburzeń mowy i komunikacji, czyli wczesne wykrywanie nieprawidłowości i zapobieganie im, 

logopedia artystyczna, czyli doskonalenie mowy już ukształtowanej (dykcja, emisja i higiena głosu), 

diagnoza, czyli badania logopedyczne mające na celu wykrycie zaburzeń mowy i komunikacji, 

terapia, czyli: 

1) kształtowanie mowy i komunikacji w przypadku ich braku 

2) przywracanie mowy i komunikacji w przypadku ich utraty 

3) usprawnianie mowy i komunikacji w przypadku występowania dysfunkcji 

Główne cele terapii logopedycznej:  

– umożliwienie dziecku komunikacji z otoczeniem w najbardziej możliwy dla niego sposób- mowa werbalna i niewerbalna (AAC), 

– wspieranie rozwoju mowy, wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego, 

– poprawa jakości wypowiedzi pod względem gramatycznym, 

– korekcja wad wymowy, 

– rozwijanie i usprawnianie percepcji słuchowej, 

– usprawnianie funkcji prymarnych, m. in. oddychania, gryzienia, żucia i połykania, 

– usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, 

– doskonalenie procesów oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych (emisji głosu) 

Zajęcia logopedyczne skierowane są do bardzo szerokiej grupy odbiorców, zarówno do dzieci jak i dorosłych. Skierowane są do osób, które prezentują:  

– opóźnienie rozwoju mowy, 

– wady wymowy (które mogą być spowodowane np. nieprawidłowym torem oddechowym, niewłaściwym połykaniem, skróconym wędzidełkiem języka, czy nieprawidłowym zgryzem), 

– mutyzm wybiórczy, 

– zaburzenia mowy i komunikacji u osób ze spektrum autyzmu, 

– zaburzenia mowy i komunikacji u osób z wadą słuchu, czy zaburzeniami przetwarzania słuchowego, 

– zaburzenia mowy i komunikacji wynikające z uszkodzenia układu nerwowego, 

– niedokształcenie mowy u osób niepełnosprawnych intelektualnie, 

– niepłynność mówienia (jąkanie) 

Wybór metod w terapii logopedycznej zależy od rodzaju zaburzenia. W zależności od niego wykorzystuje się dostosowane do wieku i możliwości pacjenta formy pracy terapeutycznej. Realizowana jest zasada kompleksowego oddziaływania, dlatego też terapeuta korzysta zazwyczaj z kilku metod. 

Do metod i technik wykorzystywanych przez naszych terapeutów należą m. in.:  

– ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, artykulacyjne, fonacyjne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy, autokontroli słuchowej, słuchu fonematycznego, 

– uczulanie miejsc artykulacji, 

– pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych, 

– przekształcenia artykulacyjne 

– mechaniczne układanie narządów artykulacyjnych za pomocą szpatułek, innych narzędzi 

– masaż strefy orofacjalnej 

– terapia miofunkcjonalna  MFT (połykanie, pozycje spoczynkowe języka, warg, żuchwy) 

– Elastyczny Terapeutyczny Taping    

– Technika Przedłużonego Mówienia 

– Technika Delikatnego Startu Mowy 

– inne 

Niezależnie od wybranej przez logopedę metody najważniejszymi czynnikami w terapii logopedycznej są systematyczność i duża ilość ćwiczeń, dlatego też pacjent powinien wykonywać łatwe ćwiczenia logopedyczne również w domu.  

Możliwość komunikowania się warunkuje prawidłowy rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny, dlatego warto zadbać o to, aby przebiegała bez zakłóceń. 

Cena uczniowie SSP nr 2:

  • Logopedia diagnoza: 150 złotych plus opinia z omówieniem
  • Logopedia terapia: 100 złotych
  • Neurologopedia: 140 złotych
  • Logorytmika, zajęcia grupowe: 50 zł powyżej 10 uczniów; 60 zł do 10 uczniów

Cena uczniowie z zewnątrz:

  • Logopedia diagnoza: 250 złotych plus opinia z omówieniem
  • Logopedia terapia: 110 złotych
  • Neurologopedia: 150 złotych
  • Logorytmika, zajęcia grupowe: 60 zł powyżej 10 uczniów; 70 zł do 10 uczniów

Scroll to Top