Terapia logopedyczna to proces oddziaływań mających na celu zdobywanie umiejętności nadawania i rozumienia mowy, a także komunikacji, czyli wymiany informacji pomiędzy użytkownikami języka.
Terapia neurologopedyczna ukierunkowana jest na likwidowanie zaburzeń mowy i komunikacji spowodowanych uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego.
Główne zadania logopedii:
- profilaktyka zaburzeń mowy i komunikacji, czyli wczesne wykrywanie nieprawidłowości i zapobieganie im,
logopedia artystyczna, czyli doskonalenie mowy już ukształtowanej (dykcja, emisja i higiena głosu),
diagnoza, czyli badania logopedyczne mające na celu wykrycie zaburzeń mowy i komunikacji,
terapia, czyli:
1) kształtowanie mowy i komunikacji w przypadku ich braku
2) przywracanie mowy i komunikacji w przypadku ich utraty
3) usprawnianie mowy i komunikacji w przypadku występowania dysfunkcji
Główne cele terapii logopedycznej:
– umożliwienie dziecku komunikacji z otoczeniem w najbardziej możliwy dla niego sposób- mowa werbalna i niewerbalna (AAC),
– wspieranie rozwoju mowy, wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego,
– poprawa jakości wypowiedzi pod względem gramatycznym,
– korekcja wad wymowy,
– rozwijanie i usprawnianie percepcji słuchowej,
– usprawnianie funkcji prymarnych, m. in. oddychania, gryzienia, żucia i połykania,
– usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych,
– doskonalenie procesów oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych (emisji głosu)
Zajęcia logopedyczne skierowane są do bardzo szerokiej grupy odbiorców, zarówno do dzieci jak i dorosłych. Skierowane są do osób, które prezentują:
– opóźnienie rozwoju mowy,
– wady wymowy (które mogą być spowodowane np. nieprawidłowym torem oddechowym, niewłaściwym połykaniem, skróconym wędzidełkiem języka, czy nieprawidłowym zgryzem),
– mutyzm wybiórczy,
– zaburzenia mowy i komunikacji u osób ze spektrum autyzmu,
– zaburzenia mowy i komunikacji u osób z wadą słuchu, czy zaburzeniami przetwarzania słuchowego,
– zaburzenia mowy i komunikacji wynikające z uszkodzenia układu nerwowego,
– niedokształcenie mowy u osób niepełnosprawnych intelektualnie,
– niepłynność mówienia (jąkanie)
Wybór metod w terapii logopedycznej zależy od rodzaju zaburzenia. W zależności od niego wykorzystuje się dostosowane do wieku i możliwości pacjenta formy pracy terapeutycznej. Realizowana jest zasada kompleksowego oddziaływania, dlatego też terapeuta korzysta zazwyczaj z kilku metod.
Do metod i technik wykorzystywanych przez naszych terapeutów należą m. in.:
– ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, artykulacyjne, fonacyjne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy, autokontroli słuchowej, słuchu fonematycznego,
– uczulanie miejsc artykulacji,
– pokaz i wyjaśnianie ułożenia narządów artykulacyjnych,
– przekształcenia artykulacyjne
– mechaniczne układanie narządów artykulacyjnych za pomocą szpatułek, innych narzędzi
– masaż strefy orofacjalnej
– terapia miofunkcjonalna MFT (połykanie, pozycje spoczynkowe języka, warg, żuchwy)
– Elastyczny Terapeutyczny Taping
– Technika Przedłużonego Mówienia
– Technika Delikatnego Startu Mowy
– inne
Niezależnie od wybranej przez logopedę metody najważniejszymi czynnikami w terapii logopedycznej są systematyczność i duża ilość ćwiczeń, dlatego też pacjent powinien wykonywać łatwe ćwiczenia logopedyczne również w domu.
Możliwość komunikowania się warunkuje prawidłowy rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny, dlatego warto zadbać o to, aby przebiegała bez zakłóceń.
Cena uczniowie SSP nr 2:
- Logopedia diagnoza: 150 złotych plus opinia z omówieniem
- Logopedia terapia: 100 złotych
- Neurologopedia: 140 złotych
- Logorytmika, zajęcia grupowe: 50 zł powyżej 10 uczniów; 60 zł do 10 uczniów
Cena uczniowie z zewnątrz:
- Logopedia diagnoza: 250 złotych plus opinia z omówieniem
- Logopedia terapia: 110 złotych
- Neurologopedia: 150 złotych
- Logorytmika, zajęcia grupowe: 60 zł powyżej 10 uczniów; 70 zł do 10 uczniów