Konsultacje i sesje terapeutyczne Metodą Tomatisa
Pierwsza konsultacja trwa 1½ – 2 godziny. W jej trakcie Praktyk/Konsultant będzie korzystał z określonych narzędzi testowych i zaproponuje podopiecznemu poddanie się testom opracowanym pod kątem Metody Tomatisa®. Ich celem jest określenie profilu słuchowego podopiecznego, spersonalizowanie planu zajęć, a w przyszłości – ocena postępów
Test Tomatis® Evaluation Database, czyli TED
Test TED ma formę kwestionariusza i został opracowany pod kątem profilowania dzieci. Na test składa się seria pytań o charakterze psychologiczno-pedagogicznym dotyczących dziecka, na które będą odpowiadali opiekunowie. Udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania z kwestionariusza zajmie ok.20 minut i pozwoli Praktykowi/Konsultantowi określić problem, a w przyszłości ocenić postępy.
Test Tomatis® Listening Test System, czyli TLTS
Test uwagi słuchowej pokaże w jaki sposób klient odbiera komunikaty dźwiękowe. Podczas testu bodziec dźwiękowy będzie przekazywany poprzez przewodnictwo kostne lub powietrzne. W zależności od drogi przekazu klient będzie sygnalizował odbiór bodźca werbalnie lub gestykularnie. Każde ucho będzie badane oddzielnie, a zsumowane testy umożliwią stworzenie profilu słuchowego.
W czasie treningu sluchowego klientowi proponuje sie kilka dodatkowych konsultacji, których celem jest określenie klucza umożliwiającego osiągnięcie założonych celów poprzez spersonalizowanie programu sluchowego w oparciu o wyniki testów, osobiste odczucia klienta oraz zaobserwowane postępy.
SESJE
Sesje słuchowe (faza pasywna)
Większość sesji odbywa się w fazie pasywnej, polegającej na odsłuchiwaniu utworów muzycznych, głównie autorstwa Mozarta, filtrowanych i modulowanych w czasie rzeczywistym. Muzyka jest emitowana poprzez przewodnictwo kostne za pomocą specjalnych słuchawek. Klient będzie odbierał kontrasty dźwiękowe w zakresie tembru oraz natężenia, przy jednoczesnej niezmienności rytmu i melodii. Kontrasty zadziałają na mózg jak naturalny stymulant, usprawniając tym samym umiejętność słuchania.
PRZERWY
Pomiędzy poszczególnymi sesjami będą następowały kilkutygodniowe przerwy w zajęciach. Taka przerwa nazywana jest „fazą integracyjną”. Po zakończeniu każdej przerwy, a przed rozpoczęciem kolejnej sesji będą przeprowadzane testy oraz okresowe wywiady.
Sesje słuchowe (faza aktywna)
W trakcie zajęć w fazie aktywnej klient będzie czytać, powtarzać, rozmawiać albo śpiewać, podczas gdy głos będzie stale modulowany i emitowany w zależności od ustawień. Dzięki temu podopieczny będzie słyszał swój własny głos w zmodyfikowanej formie w czasie rzeczywistym. Dopuszczalne w trakcie sesji aktywności zależą od profilu słuchowego podopiecznego oraz założonych celów.
Liczba, czas trwania oraz rodzaj dobranych utworów są ustalane indywidualnie, w oparciu o profil słuchowy oraz założone cele.
Metoda Tomatisa – obszary zastosowania
- Uwaga
- kształtowanie zdolności selekcjonowania i świadomego skupiania się na zewnętrznym bodźcu lub na jakiejś myśli.
- kształtowanie ogólnego stanu gotowości i czujności, który zapewnia układowi nerwowemu zdolność od odbioru każdego rodzaju informacji.
- niwelowanie zaburzeń uwagi polegających na niemożności skoncentrowania się przez wystarczająco długi czas na zadaniu do wykonania, nawet jeżeli wymaga ono niewielkiego wysiłku intelektualnego i ma charakter rutynowy (np. powtarzanie jakiegoś materiału lub przepisywanie tekstu).
- kształtowanie podzielności, czyli zdolności do jednoczesnego skupienia się na kilku źródłach informacji lub zadaniach do wykonania.
- ogólnej stymulacja mózgu w celu pozytywnego oddziaływania na uwagę selektywną.
Uczenie się
- Plastyczność mózgu – pozwala wypracować mechanizmy wykrywania i analizy zmian
- Ułatwia przyswajanie nowych informacji, pozwala poprawić zarówno kompetencje ogólne, jak i szkolne.
- Ułatwia dekodowanie i analizę dźwięków, dzięki temu stanowi cenną pomoc w przypadku dysleksji, oraz jako uzupełnienie terapii logopedycznej.
Emocje
- Oddziaływanie na układ limbiczny (struktury podkorowe i niektóre części kory mózgowej), połączony z układem słuchowym, który odpowiada między innymi za takie mechanizmy jak emocje, pamięć i uczenie się.
- Dynamizacja kory mózgowej – regulowanie stanów lękowych, stresu i depresji
Motoryka
- Pozytywne oddziaływanie na praksję, planowanie motoryki, regulację napięcia mięśniowego i utrzymanie postawy pionowej
- Kształtowanie w naturalny sposób lateralizacji słuchowej, przyczynianie się do lepszej koordynacji ruchowej prawej i lewej strony
Zaburzenia ze spektrum autyzmu
- Niwelowanie trudności w interakcjach ze światem zewnętrznym, a szczególnie nieprawidłowości w komunikacji społecznej poprzez usprawnianie funkcji neuronów lustrzanych, odgrywających istotną rolę w rozumieniu działań, zamiarów i emocji innych ludzi
Przyswajanie Języków Obcych
- Uczenie kodu językowego istniejącego w strukturach fonetycznych j.obcego o poprzez dostosyowanie struktur dźwiękowych własnego języka.
Metoda Tomatisa:
To nieinwazyjna metoda stymulacji sensorycznej o charakterze naturalnym, w której ucho stanowi najważniejsze narzędzie, ze względu na możliwość przetwarzania komunikatów sensorycznych oraz, dlatego, że jest bezpośrednio zintegrowane z mózgiem. Celem treningu słuchowego, jest skrócenie czasu analizy informacji dźwiękowej w wyniku czego, znacznie poprawia się zdolność efektywnego uczenia się, pamięć i uwaga. Trening, polega na słuchaniu muzyki o zróżnicowanej częstotliwości. Odsłuchiwany materiał składa się z cenionych i znanych na całym świecie utworów Mozarta, których niezwykła dynamika i harmonia, doskonale nadaje się do dynamicznego filtrowania. Pozostałe utwory stosowane w programach to walce, marsze i rymowanki.
Seanse słuchowe, odbywają się w specjalnych słuchawkach, które przesyłają impulsy drogą powietrzną oraz kostną, co korzystnie wpływa na neuroplastyczność mózgu, odpowiedzialną za nabywanie różnorodnych umiejętności szkolnych.
Cena:
Uczniowie SSP nr 2: 14 zajęć 40-80 minut 2200 złotych
Uczniowie z zewnątrz: 14 zajęć 40-80 minut 2400 złotych