Terapia przetwarzanie słuchowe Metodą Tomatisa

Konsultacje i sesje terapeutyczne Metodą Tomatisa 

Pierwsza konsultacja trwa 1½ – 2 godziny. W jej trakcie Praktyk/Konsultant będzie korzystał z określonych narzędzi testowych i zaproponuje podopiecznemu poddanie się testom opracowanym pod kątem Metody Tomatisa®. Ich celem jest określenie profilu słuchowego podopiecznego, spersonalizowanie planu zajęć, a w przyszłości – ocena postępów 

Test Tomatis® Evaluation Database, czyli TED 

Test TED ma formę kwestionariusza i został opracowany pod kątem profilowania dzieci. Na test składa się seria pytań o charakterze psychologiczno-pedagogicznym dotyczących dziecka, na które będą odpowiadali opiekunowie. Udzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania z kwestionariusza zajmie ok.20 minut i pozwoli Praktykowi/Konsultantowi określić problem, a w przyszłości ocenić postępy.  

Test Tomatis® Listening Test System, czyli TLTS 

Test uwagi słuchowej pokaże w jaki sposób klient odbiera komunikaty dźwiękowe. Podczas testu bodziec dźwiękowy będzie przekazywany poprzez przewodnictwo kostne lub powietrzne. W zależności od drogi przekazu klient będzie sygnalizował odbiór bodźca werbalnie lub gestykularnie. Każde ucho będzie badane oddzielnie, a zsumowane testy umożliwią stworzenie profilu słuchowego.   

W  czasie treningu sluchowego klientowi proponuje sie kilka dodatkowych konsultacji, których celem jest określenie klucza umożliwiającego osiągnięcie założonych celów poprzez spersonalizowanie programu sluchowego w oparciu o wyniki testów, osobiste odczucia klienta oraz zaobserwowane postępy. 

SESJE  

Sesje słuchowe (faza pasywna) 

Większość sesji odbywa się w fazie pasywnej, polegającej na odsłuchiwaniu utworów muzycznych, głównie autorstwa Mozarta, filtrowanych i modulowanych w czasie rzeczywistym. Muzyka jest emitowana poprzez przewodnictwo kostne za pomocą specjalnych słuchawek. Klient będzie odbierał kontrasty dźwiękowe w zakresie tembru oraz natężenia, przy jednoczesnej niezmienności rytmu i melodii. Kontrasty zadziałają na mózg jak naturalny stymulant, usprawniając tym samym umiejętność słuchania.  

PRZERWY 

Pomiędzy poszczególnymi sesjami będą następowały kilkutygodniowe przerwy w zajęciach. Taka przerwa nazywana jest „fazą integracyjną”. Po zakończeniu każdej przerwy, a przed rozpoczęciem kolejnej sesji będą przeprowadzane testy oraz okresowe wywiady.  

Sesje słuchowe (faza aktywna) 

W trakcie zajęć w fazie aktywnej klient będzie czytać, powtarzać, rozmawiać albo śpiewać, podczas gdy głos będzie stale modulowany i emitowany w zależności od ustawień. Dzięki temu podopieczny będzie słyszał swój własny głos w zmodyfikowanej formie w czasie rzeczywistym. Dopuszczalne w trakcie sesji aktywności zależą od profilu słuchowego podopiecznego oraz założonych celów.  

Liczba, czas trwania oraz rodzaj dobranych utworów są ustalane indywidualnie, w oparciu o profil słuchowy oraz założone cele.  

Metoda Tomatisa – obszary zastosowania 

  • Uwaga  
  1. kształtowanie zdolności selekcjonowania i świadomego skupiania się na zewnętrznym bodźcu lub na jakiejś myśli.  
  1. kształtowanie ogólnego stanu gotowości i czujności, który zapewnia układowi nerwowemu zdolność od odbioru każdego rodzaju informacji. 
  1. niwelowanie zaburzeń uwagi polegających na niemożności skoncentrowania się przez wystarczająco długi czas na zadaniu do wykonania, nawet jeżeli wymaga ono niewielkiego wysiłku intelektualnego i ma charakter rutynowy (np. powtarzanie jakiegoś materiału lub przepisywanie tekstu). 
  1. kształtowanie podzielności, czyli zdolności do jednoczesnego skupienia się na kilku źródłach informacji lub zadaniach do wykonania.  
  1. ogólnej stymulacja mózgu w celu pozytywnego oddziaływania na uwagę selektywną. 

Uczenie się 

  1. Plastyczność mózgu – pozwala  wypracować mechanizmy wykrywania i analizy zmian 
  1. Ułatwia przyswajanie nowych informacji,  pozwala poprawić zarówno kompetencje ogólne, jak i szkolne. 
  1. Ułatwia dekodowanie i analizę dźwięków, dzięki temu stanowi cenną pomoc w przypadku dysleksji, oraz jako uzupełnienie terapii logopedycznej. 

Emocje 

  1. Oddziaływanie na układ limbiczny (struktury podkorowe i niektóre części kory mózgowej), połączony z układem słuchowym, który odpowiada między innymi za takie mechanizmy jak emocje, pamięć i uczenie się.  
  1. Dynamizacja kory mózgowej – regulowanie stanów lękowych, stresu i depresji  

Motoryka 

  1. Pozytywne oddziaływanie na praksję, planowanie motoryki, regulację napięcia mięśniowego i utrzymanie postawy pionowej 
  1. Kształtowanie w naturalny sposób lateralizacji słuchowej, przyczynianie się do lepszej koordynacji ruchowej prawej i lewej strony 

Zaburzenia ze spektrum autyzmu  

  1. Niwelowanie  trudności w interakcjach ze światem zewnętrznym, a szczególnie nieprawidłowości w komunikacji społecznej poprzez usprawnianie funkcji neuronów lustrzanych, odgrywających istotną rolę w rozumieniu działań, zamiarów i emocji innych ludzi 

Przyswajanie Języków Obcych  

  1. Uczenie kodu językowego istniejącego w strukturach fonetycznych j.obcego o poprzez dostosyowanie struktur dźwiękowych własnego języka. 

Metoda Tomatisa: 

To nieinwazyjna metoda stymulacji sensorycznej o charakterze naturalnym, w której ucho stanowi najważniejsze narzędzie, ze względu na możliwość przetwarzania komunikatów sensorycznych oraz, dlatego, że jest bezpośrednio zintegrowane z mózgiem. Celem treningu słuchowego, jest skrócenie czasu analizy informacji dźwiękowej w wyniku czego, znacznie poprawia się zdolność efektywnego uczenia się, pamięć i uwaga. Trening, polega na słuchaniu muzyki o zróżnicowanej częstotliwości. Odsłuchiwany materiał składa się z cenionych i znanych na całym świecie utworów Mozarta, których niezwykła dynamika i harmonia, doskonale nadaje się do dynamicznego filtrowania. Pozostałe utwory stosowane w programach to walce, marsze i rymowanki.  
Seanse słuchowe, odbywają się w specjalnych słuchawkach, które przesyłają impulsy drogą powietrzną oraz kostną, co korzystnie wpływa na neuroplastyczność mózgu, odpowiedzialną za nabywanie różnorodnych umiejętności szkolnych.  

Cena:

Uczniowie SSP nr 2: 14 zajęć 40-80 minut 2200 złotych

Uczniowie z zewnątrz: 14 zajęć 40-80 minut 2400 złotych

Scroll to Top