Terapia ręki 

1. Ogólny opis zajęć 

Terapia ręki to specjalistyczna forma zajęć terapeutycznych, której głównym celem jest poprawa funkcjonowania dziecka w codziennym życiu oraz w czynnościach samoobsługowych. Zajęcia te pomagają w usprawnieniu motoryki małej, precyzyjnych ruchów dłoni i palców oraz dostarczają wrażeń czuciowych. Terapia ręki jest skierowana do dzieci z zaburzeniami rozwoju oraz do dzieci w normie intelektualnej, które mają specyficzne trudności w uczeniu się. Techniki wykorzystywane w pracy z uczestnikami obejmują ćwiczenia i strategie wspierające rozwój motoryczny, kontrolę posturalną funkcji ręki oraz stymulację polisensoryczną. 

2. Zdefiniowanie celów zajęć 

Specyfika celów: Usprawnianie siły mięśniowej dłoni 

  • Usprawnianie koordynacji oko – ręka 
  • Usprawnianie chwytu narzędzia pisarskiego 
  • Utrwalanie nazwy „prawa ręka”, „lewa ręka 
  • Usprawnianiem dysocjacji palców w połączeniu z nauką nazw palców 
  • Usprawnianie czucia w obrębie dłoni i palców 
  • Usprawnianie ruchów nadgarstka 
  • Usprawnianie dysocjacji palców, separacji kciuk 

3. Wytyczne dotyczące grup docelowych 

Charakterystyka uczestników: 

  • Dzieci z opóźnionym rozwojem motorycznym. 
  • Dzieci z zaburzeniami sensorycznymi, takimi jak zaburzenia przetwarzania sensorycznego. 
  • Dzieci z wadami wrodzonymi, np. z porażeniem mózgowym, zespołem Downa, autyzmem. 
  • Dzieci mające trudności w szkole z pisaniem, rysowaniem czy wycinaniem.  
  • Dzieci z ADHD, ASD: terapia dostosowana do potrzeb związanych z koncentracją i regulacją emocji. 
  • Dzieci z zaburzeniami lękowymi: zajęcia wspierające rozwój pewności siebie i umiejętności społecznych. 

Potrzeby specjalne: 

  • Dostosowanie tempa i formy zajęć do indywidualnych potrzeb dziecka. 
  • Wykorzystanie pomocy ułatwiających posługiwanie się narzędziami, stymulujących rozwój małej motoryki. 
  • Indywidualne podejście do każdego dziecka, uwzględniające jego specyficzne potrzeby. 

4. Oczekiwane korzyści 

Korzyści emocjonalne i psychologiczne: 

  • Wzrost pewności siebie i poczucia własnej wartości. 
  • Redukcja lęku i poprawa samopoczucia. 
  • Poprawa samooceny i pewności siebie 
  • Zmniejszenie stresu i lęku 

Korzyści społeczne: 

  • Poprawa umiejętności komunikacyjnych i współpracy z innymi dziećmi. 
  • Rozwój umiejętności społecznych, takich jak dzielenie się i współpraca. 
  • Zwiększenie niezależności i samodzielności. 
  • Poprawa relacji interpersonalnych. 
  • Wzrost aktywności społecznej 

5. Krótkie podsumowanie korzyści z uczestnictwa w zajęciach 

Terapia ręki koncentruje się na poprawie funkcjonowania dziecka w życiu codziennym oraz w czynnościach samoobsługowych poprzez usprawnienie motoryki małej, precyzyjnych ruchów dłoni i palców oraz dostarczanie wrażeń czuciowych. Skierowana jest do dzieci z zaburzeniami rozwoju oraz do tych w normie intelektualnej z trudnościami w uczeniu się. Poprzez zajęcia, dzieci osiągają lepszą koordynację wzrokowo-ruchową, zwiększają swoją samodzielność oraz rozwijają umiejętności społeczne, co prowadzi do ich ogólnego rozwoju emocjonalnego i psychologicznego. 

6. W jaki sposób dąży się do osiągnięcia celów terapii ręki? 

Przebieg zajęć z terapeutą ręki może niekiedy przypominać gimnastykę lub zabawę z użyciem materiałów plastycznych. Terapeuta dobiera jednak rodzaj proponowanych czynności do potrzeb dziecka. Proponując określone zabawy i ćwiczenia, prowadzi do osiągnięcia postawionych celów. 

Cena:

Uczniowie SSP nr 2: 130 złotych

Uczniowie z zewnątrz: 140 złotych

Scroll to Top