1. Ogólny opis zajęć
Terapia ręki to specjalistyczna forma zajęć terapeutycznych, której głównym celem jest poprawa funkcjonowania dziecka w codziennym życiu oraz w czynnościach samoobsługowych. Zajęcia te pomagają w usprawnieniu motoryki małej, precyzyjnych ruchów dłoni i palców oraz dostarczają wrażeń czuciowych. Terapia ręki jest skierowana do dzieci z zaburzeniami rozwoju oraz do dzieci w normie intelektualnej, które mają specyficzne trudności w uczeniu się. Techniki wykorzystywane w pracy z uczestnikami obejmują ćwiczenia i strategie wspierające rozwój motoryczny, kontrolę posturalną funkcji ręki oraz stymulację polisensoryczną.
2. Zdefiniowanie celów zajęć
Specyfika celów: Usprawnianie siły mięśniowej dłoni
- Usprawnianie koordynacji oko – ręka
- Usprawnianie chwytu narzędzia pisarskiego
- Utrwalanie nazwy „prawa ręka”, „lewa ręka”
- Usprawnianiem dysocjacji palców w połączeniu z nauką nazw palców
- Usprawnianie czucia w obrębie dłoni i palców
- Usprawnianie ruchów nadgarstka
- Usprawnianie dysocjacji palców, separacji kciuk
3. Wytyczne dotyczące grup docelowych
Charakterystyka uczestników:
- Dzieci z opóźnionym rozwojem motorycznym.
- Dzieci z zaburzeniami sensorycznymi, takimi jak zaburzenia przetwarzania sensorycznego.
- Dzieci z wadami wrodzonymi, np. z porażeniem mózgowym, zespołem Downa, autyzmem.
- Dzieci mające trudności w szkole z pisaniem, rysowaniem czy wycinaniem.
- Dzieci z ADHD, ASD: terapia dostosowana do potrzeb związanych z koncentracją i regulacją emocji.
- Dzieci z zaburzeniami lękowymi: zajęcia wspierające rozwój pewności siebie i umiejętności społecznych.
Potrzeby specjalne:
- Dostosowanie tempa i formy zajęć do indywidualnych potrzeb dziecka.
- Wykorzystanie pomocy ułatwiających posługiwanie się narzędziami, stymulujących rozwój małej motoryki.
- Indywidualne podejście do każdego dziecka, uwzględniające jego specyficzne potrzeby.
4. Oczekiwane korzyści
Korzyści emocjonalne i psychologiczne:
- Wzrost pewności siebie i poczucia własnej wartości.
- Redukcja lęku i poprawa samopoczucia.
- Poprawa samooceny i pewności siebie
- Zmniejszenie stresu i lęku
Korzyści społeczne:
- Poprawa umiejętności komunikacyjnych i współpracy z innymi dziećmi.
- Rozwój umiejętności społecznych, takich jak dzielenie się i współpraca.
- Zwiększenie niezależności i samodzielności.
- Poprawa relacji interpersonalnych.
- Wzrost aktywności społecznej
5. Krótkie podsumowanie korzyści z uczestnictwa w zajęciach
Terapia ręki koncentruje się na poprawie funkcjonowania dziecka w życiu codziennym oraz w czynnościach samoobsługowych poprzez usprawnienie motoryki małej, precyzyjnych ruchów dłoni i palców oraz dostarczanie wrażeń czuciowych. Skierowana jest do dzieci z zaburzeniami rozwoju oraz do tych w normie intelektualnej z trudnościami w uczeniu się. Poprzez zajęcia, dzieci osiągają lepszą koordynację wzrokowo-ruchową, zwiększają swoją samodzielność oraz rozwijają umiejętności społeczne, co prowadzi do ich ogólnego rozwoju emocjonalnego i psychologicznego.
6. W jaki sposób dąży się do osiągnięcia celów terapii ręki?
Przebieg zajęć z terapeutą ręki może niekiedy przypominać gimnastykę lub zabawę z użyciem materiałów plastycznych. Terapeuta dobiera jednak rodzaj proponowanych czynności do potrzeb dziecka. Proponując określone zabawy i ćwiczenia, prowadzi do osiągnięcia postawionych celów.
Cena:
Uczniowie SSP nr 2: 130 złotych
Uczniowie z zewnątrz: 140 złotych